"Great art is always flanked by its dark sisters, blasphemy and pornography." Geoffrey Hartmann

Antikrist

24. července 2010 v 11:04 | Aneta |  Lars von Trier
Režie: Lars von Trier
Země: Dánsko, Německo, Francie, Švédsko
Rok: 2009, 100 minut
Hrají: William Dafoe, Charlotte Gainsbourg
Antikrist
Komorní psychologický horor dánského režiséra Larse von Triera (Tanec v temnotách, Dogville), který byl poprvé uveden na Filmovém festivalu v Cannes v loňském roce, vyvolal stejně jako většina jeho předchozích filmů, vlnu nadšení i kritiky. Nadšení především proto, že nezklamal divácká očekávání, neupustil od kontroverzní experimentální tvorby a opět tvrdě útočí na divákovu psychiku, stejně jako si nemilosrdně cynicky pohrává s psychikou svých postav. Přestože krve se ve snímku na rozdíl od současných komerčních hororů neobjevuje mnoho, kritiku sklidil především za brutalitu a násilné sexuální scény.
Trier použil ruční digitální kameru, kterou točí, stejně jako v několika předchozích snímcích dlouhé, místy zpomalené záběry, jimiž podtrhuje dramatické momenty. Používá také černobílý obraz.
Děj je netradičně rozčleněn na čtyři kapitoly, prolog a epilog a na první pohled není nikterak složitý. Zatímco se mladý manželský pár (Charlotte Gainsbourg a William Defoe) oddává milostným hrátkám, jejich malý synek, nikým nehlídán, fascinován padajícími sněhovými vločkami za oknem, vyšplhá na parapet a v působivém zpomaleném záběru spadne z velké výšky dolů. Tragická událost oba rodiče zdrtí. Matka se zhroutí a otec, coby povoláním psychiatr ji po nějaké době strávené v nemocnici odváží pryč z města na opuštěnou chatu v místě zvaném Ráj, kde na ní přes její odpor zkouší své léčebné metody. Ráj se však záhy mění spíše v Peklo. Vše je prokládáno sexuálními scénami, které postupně vyúsťují ve stále brutálnější násilí.
Postavy jsou odtrženy od reality a děj se přesouvá do temného lesa, v němž muž nutí svou ženu překonávat své nejniternější strachy a způsobuje tak jí i sobě stále se stupňující utrpení. Jí se začíná zmocňovat myšlenka, že ona sama je ztělesněním zla a stále brutálněji na svého muže útočí. Role se náhle obracejí. A jak divákovi připomene liška, která na muže vyskočí z křoví, chaos vládne.
Už tak depresivní atmosféra houstne ve chvíli, kdy se objevují nejkontroverznější scény jako sebepoškození ženy nebo provrtání mužovy nohy vrtačkou a přišroubování na ní jakéhosi těžkého kamenného objektu, které vyznívají zvlášť děsivě proto, že nejsou nijak vysvětleny. Celý děj spěje k neodvratnému, téměř apokalyptickému konci.
Film nepředkládá žádné konkrétní poselství, ač vyvolává dojem, že ano. Může jít o kontrastní zobrazení arogantního muže a křehké ženy, které se nakonec obrátí a zvrhne ve vykreslení ženy jako nevypočitatelné, hysterické a především zlé bytosti a muže jako oběť či hrdinu. Stejně tak může jít pouze o autorovy noční můry, které v syrovém stavu a bez jakéhokoli výkladu předhazuje nepřipravenému divákovi. V jistém smyslu lze předpokládat, že je snímek inspirován Nietzcheho Antikristem a to nejen co se týče názvu, ale i v zobrazení světa, kde "Bůh je mrtev" a v poměrně nepřátelském chápání ženy. Objektivní výklad však neexistuje.
Navzdory své provokativnosti se Antikrist dočkal i ocenění - Charlotte Gainsbourgh získala na festivalu v Cannes cenu za nejlepší ženský herecký výkon.
Antikrist bezesporu patří k nejdiskutovanějším filmovým počinům loňského roku. Dokáže v divákovi vyvolat pocit úzkosti, depresi a dokonce i fyzickou nevolnost. Rozhodně nejde o snímek plochý nebo prvoplánový. Ať už v dobrém nebo špatném slova smyslu na něj nelze jen tak lehce zapomenout.
 


Komentáře

1 mid mid | 19. září 2011 v 17:37 | Reagovat

Právě jsem se poprvé podívala na tenhle film, nedotčená Trierovou tvorbou, a bylo mi z toho nevolno. Některé scény ve třetí a čtvrté části jsem si musela přehrát zrychleně, aby byly co nejdřív pryč. A protože vím, že máš Triera ráda, předpokládala jsem, že tady něco o něm najdu. Nezklamala jsi. :) No, já už se k tomu raději nebudu vracet, natož o tom něco psát, aby se mi zase nezvedl žaludek. :D Musíš být vážně otrlá, když tohle zkousneš. Asi jsem se do toho nechala příliš vtáhnout, chtělo by to trochu nadhledu... :D

2 mid mid | 19. září 2011 v 17:46 | Reagovat

Jo a ten "jakýsi těžký kamenný objekt" je brusný kámen, jestli se nepletu... :))

3 Aneta Haimannová Aneta Haimannová | 19. září 2011 v 17:48 | Reagovat

Jo tak to je dost možný, já se v brusných kamenech moc nevyznám :D Dík za opravu :)

4 Aneta Haimannová Aneta Haimannová | 19. září 2011 v 17:55 | Reagovat

Btw. nejsem si úplně jistá jestli Antikrist je nejlepší začátek s Trierem. Než ho úplně zavrhneš, zkus Dogville, Manderlay nebo Kdo je tady ředitel?.. a až budeš otrlejší a budeš vědět s kým máš tu čest, tak doporučuju Idioty, což bych pro mě další z hodně silných filmových zážitků, na který nikdy nezapomenu :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama