"Great art is always flanked by its dark sisters, blasphemy and pornography." Geoffrey Hartmann

Smrt a dívka

13. září 2010 v 20:11 | Aneta |  Roman Polanski
Režie: Roman Polanski
Země: USA, Velká Británie
Rok: 1994, 99 minut
Hrají: Sigourney Weaver, Ben Kingsley, Stuart Wilson

Smrt a dívka
Dům na samotě, útesy, moře, noc. Tajemně tíživá atmosféra, jak to Polanski umí. Psychologický thriller pro tři herce Smrt a dívka, natočený podle divadelní hry chilského dramatika Ariela Dorfmana z roku 1990 je toho důkazem.
Sigourney Weaver není zrovna moje oblíbená herečka, na Stuarta Wilsona si matně vzpomínám z Vertical Limitu, kde mě taky nenadchnul. Zde si však oba střihli jednu ze svých životních rolí. 
Příběh se odehrává pravděpodobně v Chile, divák se však nedozví nic konkrétnějšího, než že se jedná o jihoamerickou zemi, ve které čerstvě padl diktátorský režim. V domě na samotě žije právník Gerardo Escobar s ženou Paulinou. Gerardo, který pracuje pro výbor zabývající se vyšetřováním případů porušování lidských práv za minulého režimu, při cestě domů píchne pneumatiku. Zastaví mu dr. Miranda, odveze ho domů a v noci se vrátí, aby s Gerardem přátelsky vypil skleničku. Paulina, která byla za diktatury vězněna, vyslýchána, mučena a nucena k prozrazení svého muže, v něm rozpozná doktora, který ji několikrát brutálně znásilnil. Nikdy však neviděla jeho tvář. Několik důkazů, které však mohou být pouhou náhodou, svědčí proti němu, Dr. Miranda vinu popírá a tvrdí, že v době Paulinina věznění ani nebyl v zemi... 
           Divák tedy do poslední chvíle netuší, zdali je Paulinino obvinění na místě, či ne. Stejně tak pravdu nezná ani Gerardo.
          Sigourney Weaver v roli Pauliny ztělesňuje velmi silnou osobnost, kterou několik měsíců trvající brutální mučení nezlomilo. Od dr. Mirandy požaduje doznání a projev lítost.i V opačném případě mu vyhrožuje smrtí. V kontrastu s ní stojí Gerardo, racionální právník, který si v době manželčina věznění našel milenku a jak sám přiznal, to, čím si prošla, by sám nikdy nesnesl a udal by ji hned první den vyslýchání.
          Stejně jako v Hnusu či v Rosemary má děťátko tak v centru dění stojí silná žena, které není radno odporovat a divák ani postavy samy netuší, zda se jí dá věřit. Mohla Paulina poznat svého trýznitele jen podle hlasu a tělesného pachu? Mohl v Rosemaryině lůně skutečně růst sám ďábel? A kdo vlastně byla osamělá Carol vraždící všechny přicházející muže?
          Pravdu neznáme až do samého konce, který ukáže, zda Dr. Miranda Paulinu skutečně za doprovodu Schubertovy smyčcové kompozice Smrt a dívka znásilňoval, či jestli mučená žena jen potřebovala najít viníka a pomstít se mu... 
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama