"Great art is always flanked by its dark sisters, blasphemy and pornography." Geoffrey Hartmann

Melancholia

26. června 2011 v 22:26 | Aneta |  Lars von Trier
Režie: Lars von Trier
Země: Dánsko, Švédsko, Itálie, Francie
Rok: 2011, 130 minut
Hrají: Kirsten Dunst, Charlotte Gainsbourg, Kiefer Sutherland, Charlotte Rampling, Stellan Skarsgard, Udo Kier, Alexander Skarsgard, Jesper Christensen

Sledovat Melancholii Larse von Triera je jako potkávat staré známé. Stellan Skarsgard (Dogville, Tanec v temnotách, Prolomit vlny, Království II.), Charlotte Gainsbourg (Antikrist) a Udo Kier (Manderlay, Dogville, Tanec v temnotách, Království II., Prolomit vlny, Evropa, Epidemic) jsou nebo se pomalu stávají stálými průvodci jeho tvorbou. Snímek, který spatřil světlo světa v Cannes a na pozadí jehož premiéry byl Lars von Trier z festivalu vykázán, je opět stejně jako jeho autor provokativní, diskutovaný, obdivovaný i zatracovaný. Pro mě jde o jeden z největších filmových očekávání a zážitků totoho roku.
Na první pohled křehká Kirsten Dunst coby nevěsta Justine a naproti ní temná Charlotte Gainsbourg jako její starší sestra Claire. Uvnitř temná, zvrácená Justin a naproti ní vnitřně křehká Claire, hroutící se pod narůstající hrozbou zániku, v jejímž kontextu se vše, obzvláště svatební veselí a Justininy pracovní povinnosti v reklamní agentuře, zdá být naprosto bezvýznamné a groteskní. Lyrické, symbolické, vizuálně hypnotické. Niterní sonda do duší dvou žen. Podmanivá hudba, naprosto skvělá neklidně těkající kamera.
Nějakou dobu jsem přemýšlela, jestli je Melancholia pro běžného diváka (tedy i mě, protože za odborníka se nepokládám) interpretovatelná. Osobně potřebu jakkoli ji interpretovat nemám, přestože ji vnímám jako jeden z nejneprůhlednějších Trierových snímků. Lze ji popsat, což je zbytečné pro ty, kteří ji viděli i pro ty, kteří ji neznají. Lze ji analyticky rozcupovat. Anebo ji lze prožít.
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama